Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Takže stávka. Ale za co?

K dnešní stávce se už vyjádřil kdekdo. Například ministr školství, který opakovaně prokazuje, že pokud něčemu rozumí, školství to asi nebude. I prezident Klaus, který se snaží naopak dokázat, že rozumí všemu. Ten rovnou s hrubostí sobě vlastní napadl stávkující učitele. Internetové diskuse a debaty rodičů před školami rezonují jednotným názorem: učitelé, co jsou denně v jednu doma, mají tři měsíce dovolené a dostali přidáno, se brání možnosti, že by je někdo platil za skutečně odvedenou práci. Fuj, hanba, ať se stydí!

Stávka je v mnoha ohledech nešťastná. Proč stávkujeme zase jenom ve chvíli, kdy je řeč o penězích? Ministr Dobeš se systematicky pokouší škodit českému školství již dlouhé měsíce – proč se takto důrazně ozýváme až teď? Upřímně řečeno – ani odbory nám svým vystupováním moc dobrou reklamu nedělají, obvykle se chovají, jako by nešlo ani vzdáleně o kvalitu škol, ale pouze o sociální výhody a platy kantorů. Proč tedy podporovat jimi vyhlášenou stávku?

Potíž je v tom, že prosazovaná novela zavádí dvě opatření, ve svých důsledcích protichůdná. Já i mnozí mí kolegové cítíme potřebu vysvětlit, proč přesně stávku podporujeme, jak těžké dilema tím pro nás vzniká, a také se možná trochu ospravedlnit.

Tak tedy: prvním (veřejně proklamovaným) opatřením je zrušení tzv. věkového automatu. Tedy automatického platového postupu v tabulkách podle „odučených“ let. Dlužno říct, že ten postup není nijak závratný, ale budiž: s takovým opatřením musím já i mnozí další učitelé souhlasit. Mnohokrát jsme byli svědky situace, kdy nám ze školy odcházel mladší kolega, talentovaný a schopný pedagog, protože ředitel prostě neměl nejmenší šanci jej za jeho práci patřičně ohodnotit. Ředitel je za školu odpovědný a je povinen si sestavit odpovídající tým lidí. Jak to má ale udělat, když je zbaven nejdůležitějšího a nejjednoduššího motivačního prostředku, tedy možnosti finančního ohodnocení práce svých podřízených? Odboráři nám postupně vyjednali danajský dar: skoro všechny peníze do tabulek. Dnes je skutečně téměř jedno, jestli to v půl druhé zabalím a jdu domů, anebo jedu nonstop od sedmi ráno do sedmi večer. Na penězích to poznám jen zřídkakdy…

Nikdo nechce upírat délesloužícím učitelům jejich platy – měli by je mít ve skutečnosti mnohem vyšší než teď. Ale rozumný a spravedlivý ředitel je právě pro jejich zkušenost ocení. A námitky, že ředitel nemusí být ani rozumný, ani spravedlivý? No jistě – a znáte nějakého zaměstnavatele, kde by vám nehrozilo stejné riziko? Asi těžko…

Shrnuto – ředitelé škol by měli mít k řízení svých škol volnější ruce, a zrušení (nebo alespoň oslabení) věkového automatu se tedy jeví jako rozumný krok.

Co ale už pan ministr veřejnosti sdělit opomněl, je druhý možný následek této novely: že totiž ředitelé škol na vyplácení mezd dle své úvahy v budoucnu vůbec nemusí dostat od státu peníze. Představme si situaci, kdy ve státním rozpočtu není dostatek financí (to je snadné – už teď je to realita). Novelizovaný zákon stanoví, že každý učitel musí dostat minimální základ. Ostatní je jaksi navíc. A co když ředitel školy zkrátka tohle „navíc“ nedostane? Vláda – tato i budoucí – bude jistě šetřit, kde jí to jen zákony trochu umožní. Není tedy náhodou celá slavná novela jen mlhou, která má přikrýt faktické budoucí snížení platů ve školství na naprostý základ? A ještě velmi zbabělým způsobem, který má v očích veřejnosti přehrát zodpovědnost na ředitele škol? Taková situace by vyústila v pravý opak toho, co nám ve zdůvodnění novely je slibováno: nastal by úplný a definitivní odchod jen trochu schopných učitelů ze škol, protože za takové peníze tu práci prostě nikdo dělat nebude.

Těžko říci, je-li to úmysl, nebo pouhá neschopnost. Dle dosavadních zkušeností není možné ministru Dobešovi věřit, že a) rozumí resortu, který řídí a b) nemá žádné postranní úmysly. Proto je varovná stávka zřejmě na místě. Zůstává po ní ale kyselá pachuť. Pachuť zbabělosti dvou vysoce postavených státních činitelů, kteří se nestydí před veřejností očerňovat a pomlouvat učitele, již na rozdíl od nich pro vzdělání společnosti alespoň něco pozitivního dělají…


    hodnotili 3 uživatelé

3 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    To je přesně správné - i pokud by snad to bylo myšleno nyní sebelépe, tak nikdo nezaručí, co z toho vzejde za pár let.

  2. avatar

    Myslíme podobně.
    Navíc .. stávkovat se mělo už dávno, ale ne proti jednotlivostem, ale proti mnohým krokům pana ministra jako celku (stačilo by probrat jeho "zásluhy" v posledních dvou třech měsících). Stávka "jen" o platech, v době kdy se holedbá v médiích že ON přidává (mimochodem stále marně čekám, že někdo z novinářů splní svou zpravodajskou povinnost a srovná ty dvě tabulky .. současnou a novou a konečně se někde objeví informace, jak to s tím navýšením mezd skutečně je) a odboráři protestují, je potom opravdu lidem neznalým situace na výsměch.

  3. avatar

    Kdo by ty tabulky srovnal! Novináři hledají jen senzace. Jen se stačí ohlédnout: každá zmínka o zvýšení platů byla ihned doprovázena nějakým negativním výsledkem všelijakého testování. Dnes aspoň našli opilou družinářku.

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.